Міжнародне Дослідження соціально-емоційних навичок
у світі та в Україні

Дослідження соціально-емоційних навичок (ДоСЕН), англійською — Survey on Social and Emotional Skills (SSES), засноване у 2019 році Організацією економічного співробітництва та розвитку (OEСР), що проводить уже відоме в Україні дослідження PISA.

1 цілі

Які цілі ДоСЕН

  1. Надати містам і країнам, які беруть участь у дослідженні, інформацію про соціально-емоційні навички учнівства.
  2. Виявити, як оточення учнівства вдома, у школі та серед однолітків сприяє розвитку соціально-емоційних навичок чи, навпаки, пригнічує їх.
  3. Дослідити, як політика в широкому її розумінні, культурний і соціоекономічний контексти впливають на ці навички.
  4. Сформувати розуміння, як саме впливають соціально-емоційні навички учениць і учнів на їхнє подальше життя.
  5. Показати, що достовірна, надійна та порівнювана інформація про соціально-емоційні навички може бути отримана від різних громад і середовищ.
photo

Зарубіжні країни вже використовують попередні результати ДоСЕН для зміни освітніх політик у своїх містах і регіонах. До прикладу, адміністрація міста Гельсінкі внесла зміни в стратегію розвитку міста на 2021–2025 рр., наголосивши на необхідності покращувати й розширювати практику розвитку соціально-емоційних навичок в учнівства у закладах освіти.

photo

Результати ДоСЕН в Україні так само можуть стати рушієм змін в освітніх політиках на рівні держави, стати пріоритетом у впровадженні НУШ на рівні базової освіти та підтримати тяглість реформи.

2 масштаб

Де відбувається ДоСЕН

У ДоСЕН беруть участь photo 15 країн
photo photo
  • ДоСЕН у світі

    У більшості країн дослідження відбувається лише в деяких регіонах чи містах, до прикладу, у Фінляндії це столиця Гельсінкі, в Італії — міста Турин і Болонья, а в Бразилії — штат Сан-Паулу. Вибірка дослідження в зарубіжних країнах становить у середньому 75 закладів освіти та 3 000 учнів і учениць 15-річного віку.

  • ДоСЕН в Україні

    Організатори ДоСЕН в Україні мають амбітну мету — провести дослідження на рівні всієї країни, а не лише певного міста чи області.

    На сьогодні сформована репрезентативна вибірка закладів освіти, як міських, так і сільських, загалом близько 230 шкіл.

    230+ шкіл

    вибірка для проведення дослідження

    Докладніше про вибірку
3 етапи

Як буде розгортатися ДоСЕН

На міжнародному рівні остання фаза ДоСЕН триває з 2019 року: минулого року відбувся пілотний етап, а на березень 2023 року заплановано проведення основного етапу.

Україна долучилася до ДоСЕН 2023 року: для нашої країни організатори дослідження зробили виняток, усвідомлюючи цінність і унікальність українського досвіду. Нині Україна готується проводити польовий етап ДоСЕН у вересні-жовтні 2023 року, над чим працюють декілька організацій та установ.

  • Підготовка основного етапу:

    3 квартал 2022 - 1 квартал 2023

  • Етап збору даних:

    2 і 3 квартал 2023

  • Етап аналізу і підготовка звіту (міжнародного та національних):

    3 квартал 2023 - 2 квартал 2024

Що відбувається

Що відбувається та коли

Коли відбувається
Проведення комунікаційної кампанії, участь у міжнародних зустрічах і семінарах щодо організації та проведення ДоСЕН
лютий – грудень 2023 р.
Формування вибірки учасників/учасниць ДоСЕН
лютий – березень 2023 р.
Опрацювання (переклад, адаптація) програмних документів, матеріалів ДоСЕН
лютий – червень 2023 р.
Затвердження переліку закладів загальної середньої освіти, що беруть участь в ДоСЕН
березень 2023 р.
Підготовка, опрацювання та узагальнення списків потенційних учасників / учасниць ДоСЕН, їх інформування та їхніх батьків (законних представників неповнолітніх осіб) про умови проведення ДоСЕН
квітень – жовтень 2023 р.
Проведення ДоСЕН в закладах загальної середньої освіти
15 вересня – 6 жовтня 2023 р.
Організація моніторингу якості проведення ДоСЕН в закладах загальної середньої освіти
15 вересня – 6 жовтня 2023 р.
Підготовка, узагальнення інформації про результати ДоСЕН для інформування Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР)
жовтень – грудень 2023 р.
Формування звіту за результатами ДоСЕН
січень – червень 2024 р.
Оприлюднення звіту за результатами ДоСЕН
серпень 2024 року
4 виміри

Що вимірює ДоСЕН

ДоСЕН грунтується на моделі «Велика photo 1 п’ятірка», що вимірює рівень сформованості 17 соціально-емоційних навичок photo 2 учнівства, які утворюють п’ять ключових вимірів і один додатковий.
  • Відповідальність: здатність виконувати зобов'язання, пунктуальність і надійність.
  • Самоконтроль: здатність не відволікатися, уникати раптових поривань і зосереджуватися на поточному завданні для досягнення особистих цілей.
  • Наполегливість: виконання завдань неухильно і повністю.
  • Стресостійкість: здатність ефективно контролювати власну тривожність і спокійно вирішувати проблеми, без зайвої напруги і стресу.
  • Оптимізм: позитивні й оптимістичні очікування від себе і життя загалом.
  • Контроль над емоціями: володіння ефективними стратегіями для врегулювання перепадів настрою, злості і роздратування на тлі засмученості, розчарувань.
  • Співпереживання: здатність до емпатії, розуміння інших, турбота про їхнє благополуччя і, як наслідок, поціновування близьких стосунків і докладання зусиль для їх підтримання.
  • Довіра: припущення, що інші люди загалом мають добрі наміри, та здатність прощати тих, хто вчинили погано.
  • Взаємодія: життя в гармонії з іншими, поціновування взаємозалежності між усіма людьми.
  • Допитливість: цікавість до ідей, любов до навчання, розуміння й інтелектуального освоєння; питливий склад розуму.
  • Толерантність: відкритість до різних поглядів, поціновування розмаїття, інших культур і народів.
  • Креативність: придумування нових способів робити чи обмірковувати різні речі через дослідження, навчання на помилках, осмислення і візію.
  • Товариськість: здатність зближуватися з іншими людьми, як друзями, так і незнайомими, та ініціювати й підтримувати соціальні зв'язки.
  • Упевненість у собі: здатність упевнено озвучувати власні думки, потреби і почуття та справляти соціальний вплив.
  • Енергійність: здатність робити щоденні справи енергійно, завзято і навіть спонтанно.
  • Мотивація досягати: встановлення високих стандартів для себе і докладання зусиль для їх досягнення.
  • Самоефективність: стійка віра у власну здатність виконувати завдання й досягати цілей.
  • Джерело:

    Модель оцінювання Дослідження соціально-емоційних навичок (Канкараш і Суарес-Альварес, 2019) / Assessment Framework of the Survey on Social and Emotional Skills (Kankaraš and Suarez-Alvarez, 2019)

5 ДоСен в Україні

Які особливості ДоСЕН в Україні

З огляду на національний контекст були визначені додаткові фокуси уваги, які в міжнародному дослідженні є опційними.

Вік учнівства

Відстежити рівень володіння соціально-емоційними навичками як серед 10-річних дітей, які навчаються у Новій української школі, так і серед 15-річних дітей, які пішли до школи перед початком реформи.

photo
photo

Національний масштаб

Дослідити специфіку, як працюють учительки й учителі, керівництво шкіл та й самі діти, із соціально-емоційними навичками в різних місцевостях, як-то: сільські і міські школи, а також заклади освіти в різних регіонах, зокрема тих, що пережили окупацію рф.

photo

Участь батьківства

Залучити до опитування також матерів і батьків (або осіб, які їх замінюють), щоб отримати уявлення про їхній вплив на формування соціально-емоційних навичок та візії необхідності цих навичок у сучасному світі.

photo

Урахування контексту

Адаптувати дослідницькі інструменти до реалій війни рф проти України: додаткова добірка запитань для врахування національного контексту і психологічна експертиза існтурментарію, щоб він був травмочутливим.

Досвід експериментальних шкіл

З’ясувати ефективність державних програм з формування соціально-емоційних навичок на прикладі 26 шкіл-учасниць всеукраїнського експерименту з упровадження соціально-емоційного та етичного навчання (СЕЕН).

photo

СЕЕН у світі

Про розробників

Соціально-емоційне та етичне навчання (СЕЕН) — це міжнародна програма, що базується на філософії та методиці, яка протягом 20 років створювалася, photo випробовувалася й вдосконалювалася командою photo науковців і науковиць світового рівня під керівництвом Університету Еморі (Атланта, США).

Підтримка

Підґрунтям для них стали праці з емоційного інтелекту Деніела Ґоулмана та найкращі практики соціально-емоційного навчання, а натхненням — заклики Далай-лами XIV до миру, порозуміння, співпереживання та усвідомлення того, що для всіх людських істот спільним домом є планета Земля.

СЕЕН в Україні

Ініціатива

З 2019 року ГО «ЕдКемп Україна» здійснює пілотування програми СЕЕН в Україні в межах експерименту всеукраїнського рівня за участі Інституту модернізації змісту освіти, Інституту проблем виховання Національної академії педагогічних наук України та за підтримки Громадської служби миру — GIZ Україна.

Охоплення

У 26 закладах освіти 5 023 дітей та 425 вчительок і вчителів апробують програму СЕЕН, розроблені й затверджені Міністерством освіти і науки України навчальні програми курсів за вибором для 1–2, 3–4, 5–6 і 7-9 класів (мають гриф «Схвалено для використання в освітньому процесі»).

26

закладів освіти

5 023

дітей

425

вчительок і вчителів

Навчальні матеріали

Для забезпечення викладання програми безкоштовно українською мовою доступні методичні матеріали й підручники, посібники для батьківства, учительства та педагогів, орієнтаційний вступний онлайн-курс для освітян і професійна навчальна спільнота для обговорення й обміну досвідом.
Про програму СЕЕН в Україні